Gyerekeknek

Gyerekeknek

Mit ad a digiokos.hu?

Tudatos hírfogyasztás

Légy nyitott más véleményekre

Ne zárd be magad mereven a saját véleményközösségedbe! Mindenki szereti, ha megerősítik abban, ahogyan gondolkodik a világ dolgairól, de jó tudni, hogy vannak más nézőpontok, vélemények, amelyeket érdemes megismerni.

Életek

A közösségi médiában mutatott életek csak mutatott életek. Az igazi valóság teljesen más és sokkal tágabb. Ezért kár is irigykedned! Gondolj inkább a saját vágyaidra, mi tesz boldoggá és a "divatposztok" gyártása helyett az álmaidért tegyél!

Tények és vélemények

Mindig tedd fel a kérdést magadnak: „Kinek az érdeke?” Nem minden igaz, ami a neten van.

Alakítsd ki saját véleményedet

Alakítsd ki saját véleményedet is, amellett, hogy másét megismered!

Blogger / Vlogger

Blogger/vlogger nem a barátod! Ő belőled él!

A tartalom továbbosztása

A tartalom továbbosztása/megosztása téged is minősít, a te gondolataidat is minősíti.

Tudatos online kommunikáció

Személyes találkozás

A személyes találkozás, kommunikáció semmivel sem pótolható, mert a bizalom személyesen építhető.

Játék és élet

Játék és valós élet közötti egyensúly! Bármit is játszol, tudd, hogy az csak egy modell! Az életben azonban valós kockázatok várnak! A játékok tervezettek, algoritmus alapján épülnek fel. Az élet nem ilyen.

Nézed vagy éled!?

Offline vagy?

Ha offline vagy, maradj valóban offline! Offline időre és tapasztalatra mindenkinek szüksége van!

Offline élet

Ismerd meg a kapcsolataid offline oldalát is! Vele fogsz majd enni, inni, aludni, élni

Sikerek

A túlzott online idő gátolhatja a sikereidet!

Offline vs Online

Amit offline nem tennél meg, azt online se tedd!

A gyűlölet, trollkodás nem cool!

Ez nem a mosoly/smile, csak annak a képe!

Multitalking

Multitalking: ha fontos számodra, csak arra figyelj!

Emojik

Nem mindig és nem mindenre jók az emojik (anim GIF). Mást jelenthet (más érzelmeket válthat ki) neked, mint annak, akinek küldöd.

Multitasking

A figyelmed nem megosztható a végtelenségig. Igazán jól egyszerre csak egy dologra lehet koncentrálni.

Tudatos közösségi média használat

A valóság nem „használ” filtert és Photoshopot.

Az online látszat boldogság helyett valódi offline élményeket gyűjts, keress!

A „digitális szépség” nem azonos az egészséggel, valósággal

Nem minden a tied, amit a neten látsz. Ha más tartalmait (fotó, videó, zene) használod, kérj engedélyt, de legalább mindig jelezd!

Akik az üzeneteket megfogalmazták:

  • Baracskai Anikó (alelnök, cyber bullying szakértő, Infotárs Egyesület)
  • Bányász Péter (tanársegéd, kutató, NKE Kiberbiztonsági Akadémia)
  • Berki Gábor (önkéntes safer internet előadó, Nemzetközi Gyemekmentő Szolgálat)
  • Damsa Andrei (szakmai vezető – NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont Nonprofit Kft.)
  • Takács István (vezető coach, [F2F] Coaching Stúdió)
  • Fülöp Hajnalka (főszerkesztő – Modern Iskola)
  • Hartai László (szakértő – Digitális Gyermekvédelmi Stratégia)
  • Kaminszky Adrienne (projekt manager, MediaSmart Hungary Oktatási Nonprofit Kft.)
  • Krajczár Róbert (key account manager – biztributor)
  • Makay Kálmán (Senior Presales Consultant – Symantec)
  • Molnár József (főszerkesztő, PC World, Project029 Media and Communications)
  • Nyikes Zoltán (doktorandusz, Óbudai Egyetem)
  • Takács Viktória (marketing és stratégiai igazgató, Eset Sicontact Kft.)
  • Tikos Anita (nemzetközi referens – Nemzeti Kibervédelmi Intézet)
  • Tóth Dániel (pszichológus – pszichologuspasi.hu)
  • Végvári Enikő (ifjúságügyi referens – EMMI – Család- és ifjúságügyért felelős államtitkárság ifjúságügyi főosztály)
  • Villányi Gergő (pszichológus – digitalispszichologia.hu)
Személyes identitás védelme

Gondold meg, miért adod oda a személyes adataidat! Mindig ellenőrizd, arányos-e az adatkérés mértéke, és valóban szükséges-e megadni azokat!

Mindig ellenőrizd, kinek adod oda az adataidat! (nem mindig valós az adatkérő)

Mindig ellenőrizd, valóban mire kellenek az elkért adatok! Útmutató, játék-és adatkezelési szabályzatban keress rá:

  • ki a szervező, ki a lebonyolító, ki az adatkezelő,
  • arra (az „adat” szóra), mire akarják használni az adataidat,
  • arra, hogyan akarják kézbesíteni a nyereményt és döntsd el,
  • hogy szükséges-e, hogy az „adatvédelem” alapján meddig és milyen céllal használhatják fel az adataidat,
  • a leiratkozás lehetőségére,
  • adataid (email cím) törlésének lehetőségére, és keress rá a Google-ben az adószám alapján, valós-e a cég!

Lakcímet csak házhozszállítás esetén adj meg!

Nyilvános fórumokon soha ne adj meg semmilyen adatot! Csak úgy adj meg adatot, hogy azt csak az adat kérője lássa! (Pl. Posztban, kommentben ne!)

Használj kétlépcsős azonosítást! (Netbanknál is! Tehát kérj a felhasználói neved/jelszavad mellé megerősítő kódot sms-ben!)

A bankod sosem küld olyan levelet, hogy linken keresztül lépj be és add meg a felhasználónevedet és jelszavadat! Soha ne add meg egy mailben kapott linkre kattintva a banki adataidat!

A neveden kívül soha semmilyen személyes adatot NE adj ki telefonos adatkérőknek! Ha telefonon kérik az adataidat, te is kérdezz vissza, hogy honnan tudják az elérhetőségedet! Próbáld meg beazonosítani az adatkérőt és annak célját! Soha ne add meg automatikusan az adataidat, telefonon sem!

Ezeket az adatokat soha NE add meg adatkérőknek:

  • bankkártya adatok (száma, PV-kód – csak ellenőrzött webshopon és kétlépcsős azonosítás után),
  • PIN kód
  • jelszavak

Készülj fel arra, hogy ha más készít rólad felvételt, azt úgy is felhasználhatja, ahogyan azt Te nem szeretnéd! Ezért jól nézd meg, kinek pózolsz például buliban, fesztiválon!

Soha ne küldj el senkinek magadról olyan képet, amit nem vállalnál bárki előtt!

Szelfi készítése során figyelj arra, hogy csak az legyen a képen, amit valóban meg akarsz mutatni!

Figyelj a beállításoknál arra, hogy csak az ismerőseid vagy a csoportjaid láthassák a képeidet!

Ha üres a lakás/ház, úgy posztolj képet, hogy ne derülhessen ki, hogy éppen hol vagy!

VLOGGEREKNEK - Személyes adatok védelme, ha vlogger akarsz lenni, vagy már az vagy:

  • Találd meg a témát, és abban önmagad! Hosszú távon, saját téma nélkül nem lesznek követőid!
  • A minőségi tartalmad miatt kövessenek! Elsősorban nem te vagy a valódi termék, hanem a témád, a kreativitásod!
  • A családtagok, hozzátartozók a privát életed részei. Ha lehet, maradjon is így, védd őket azzal, hogy nem mutogatod őket indokolatlanul. Kérd az engedélyüket! Ha megmutatod őket, te vagy a felelős értük.
  • Figyelj arra, hogy mit mutatsz meg magadról! Személyes adatokat NE ossz meg! Figyelj arra, hogy mi van a háttérben! Alakíts ki inkább egy sarkot magadnak, ahol csak a témához tartozó tárgyak szerepelnek.
  • A lakásodat/házadat/autódat NE mutogasd! Ne legyen felismerhető, hol laksz, ne legyen beazonosítható az autód, ne mutogasd az értékes eszközeid, tárgyaid tárhelyét!
  • Anyagi és vagyoni helyzeted ne legyen téma!
  • Hatást gyakorolsz a nézőidre, ezért felelős vagy. Kövesd az életét a videódnak, nem ciki a „hide” és a „ban”!
  • Személyiségi jogod nem csak neked van, hanem másoknak is! Tartsd tiszteletben, vigyázz rájuk!
  • Készülj fel arra, hogy ha véleményvezér akarsz lenni, akkor RÓLAD is lesz másoknak véleménye! Ne tartsd magadban, beszélj róla egy felnőttel/másokkal!
  • Fogadd el és fordítsd a saját javadra a kritikákat! Akár dolgozd fel egy másik bejegyzésben, beszéld ki magadból!
  • Maradj hiteles! Soha ne engedd meg a szponzornak, hogy a tartalomba beleszóljon, alakítsa és függővé tegye a szponzorációtól!
  • Ha támogató keres meg, tedd fel a kérdést, hogy a kérés összeegyeztethető-e a saját céljaiddal/elveiddel! Ellenőrizd a céget és mindenképp kérj szakmai segítséget/fordulj felnőtthöz!
  • A szponzorációt kötelező feltüntetni! (Mondd be!)

Akik az üzeneteket megfogalmazták:

  • Baracsi Katalin (internetjogász, MediaSmart Hungary Oktatási Nonprofit Kft.)
  • Baracskai Anikó (alelnök, cyber bullying szakértő, Infotárs Egyesület)
  • Büti István (ügyvezető, Abacusan Stúdió Oktatásszervező Nonprofit Kft.)
  • Fülöp Hajnalka (főszerkesztő, Modern Iskola)
  • Galambos Sandra (account manager, BeSocial)
  • Kaminszky Adrienne (projekt manager, MediaSmart Hungary Oktatási Nonprofit Kft.)
  • Sas István (reklámszakértő, Reklám Akadémia)
  • Sikó-Barabási Gyopár (content manager, BeSocial)
Scroll to top